Voor de eerste keer op stage

Ik ging voor de allereerste keer op stage! Van de ene op de andere dag moest ik lesgeven aan een middelbare klas, of zo voelde het toch voor mij. Wat was dit spannend! 

In de week van 20 maart mocht ik gaan observeren in enkele klassen. Het gekke was dat ik niet aan al deze klassen later zou lesgeven, wat er dus voor zorgde dat ik niet de klas kon observeren, maar vooral de leerkracht. Dat is natuurlijk ook interessant, maar eens je haar manier van lesgeven door hebt, is er ook niet meer zoveel aan. Het was de bedoeling dat ik een goede beginsituatie kon schetsen van mijn stageklassen, maar dat zat er voor mij niet in.

De week voor de paasvakantie had ik nog een ander project lopen op school dus moest ik niet naar stage. Tijdens de vakantie moest ik mijn lessen voorbereiden, dat was ook nog niet zo simpel. We hadden er op school niet veel uitleg over gekregen waardoor ik het vooral allemaal zelf moest uitzoeken. Ergens ook wel goed omdat je dan creatief leert zijn, maar een beetje meer uitleg had wel gemogen. Mijn gemaakte lesvoorbereidingen stuurde ik door naar mijn mentor en daar kreeg ik dan feedback op. Ik was blij verrast dat ze tevreden was over de lesinhoud en dat ik enkel meer rekening moest houden met de verschillende klasgroepen. Wat bedoelt ze daarmee? Ik mocht per jaar een les maken, dus alle eerstejaars kregen van mij dezelfde les, maar ik moest wel rekening houden dat het er in een B-stroom anders aan toegaat, dan in een ASO-richting. Naar mijn mening had ik dat beter geweten als ik die klassen had mogen observeren, maar goed.

In de week van 17 april begon ik met lesgeven. Ik was zo ontzettend zenuwachtig. Dat was ook wel duidelijk merkbaar tijdens de lessen. Ik zat een beetje verstopt in m’n schulpje en ik was vooral bezig met alles juist zeggen en goed doen. Veel oog voor de leerlingen had ik niet. Dat was dus ook de feedback die ik kreeg, mij meer openstellen naar de leerlingen en meer contact zoeken met hen. Als ik feedback krijg, wil ik daar ook graag iets meedoen, dus doorheen de week liet ik de lesvoorbereiding voor wat het was en probeerde ik wat nieuwe dingen uit. Wees gerust, ik gaf nog wel de lessen die ik moest geven, maar af en toe kreeg ik een ingeving van een variatie en dan probeerde ik dat ook gewoon uit. Dat pakte gelukkig altijd goed uit! 🙂

In totaal had ik twee weken stage. Er waren vier klassen die ik twee keer zou zien en dan nog vier klassen die ik  slechts één keer had. Ik voelde me doorheen de twee weken echt groeien. Het lesgeven ging steeds beter en ik kwam ook wat losser. Vooral de lessen in het TSO en de B-stroom vond ik heel erg fijn. De leerlingen van deze klassen waren heel open en dat maakte het voor mij ook gemakkelijker om open te zijn en naar hen toe te stappen.

Ik heb erg veel geleerd uit deze stageperiode, niet alleen hoe ik moet lesgeven en wat wel en niet werkt, maar ook hoe je het best omgaat met je mentor, andere leerkrachten op school, …

Het was echt een hele fijne ervaring!

0 Ben jij de eerste?

Een gedachte over “Voor de eerste keer op stage

  1. B.L. schreef:

    Ik ben blij dat je er zo van hebt genoten! Je zal in de toekomst nog meer groeien. Hoe meer stage, hoe meer je ontdekt, uit probeert, leert, verandert … Welkom in het onderwijs! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *